U bevindt zich hier: HomeNewsblogIJSLAND IN DE WINTER

IJSLAND IN DE WINTER

Na diverse malen IJsland in de zomer te hebben bezocht, wilden we deze keer graag eens een kijkje nemen in de winter, in de kerstperiode van december 2015, om precies te zijn.

Via Askja Reizen ( www.askja.nl ) hadden we de vlucht, een 4 x 4 huurauto en accomodaties geboekt. Mijn foto uitrusting bestond deze keer uit 2 bodies, de Nikon D300s (als een soort back up) en mijn Nikon D800 als voornaamste camera. Aangezien het met vogels en andere dieren in de winter wat minder is gesteld dan in het voorjaar/ zomer had ik mijn 500 mm lens thuis gelaten. Met name landschapsfotografie was het doel. Tijdens de landing naar het internationale vliegveld van Keflavik, kregen we al een mooi voorproefje van wat een winters IJsland voor ons in petto zou kunnen hebben. Na een nacht in het Klettur hotel in Reykjavik, gingen we met onze huurauto, een Suzuki Grand Vitara, met spijkerbanden (die bleken onmisbaar!)op weg naar het dorp Vik aan de zuidkust. Net voor dit dorp is er een afslag naar Dyrholea, een prachtig rotsmassief, pal aan de kust, met schitterende vergezichten.

uitzicht op de zuidkust vanaf Dyrholea

We hadden deze middag veel geluk met het licht; IJslandse dagen in de winter kunnen heel donker, grauw en bovenal ook kort zijn...

Een trip naar het zwarte lavastrand, waar we al eerder op uit keken, leverde interessant beeldmateriaal op.

Voor ons onderkomen, moesten we nog een 150 km verder naar het oosten. In de streek Oraefi ligt o.a. het gehuchtje Hof, waar we 4 nachten zouden blijven in het Hof 1 Hotel. Het licht bleef tijdens deze rit nog een tijd heel mooi en, tussen Vik en Hof, draaide ik een zijweg in richting Natuureservaat Fjallabak en stopte bij een brug over een prachtige gletsjer rivier.

De sneeuwval was niet zo hevig geweest dat het alle details uit het landschap haalde maar juist de contouren versterkte.

Net voor Hof stopten we bij een mooie waterval. Het licht was al flink afgenomen. IJsland laat duidelijk zien dat Kerst een belangrijk feest is. Bijna alle huizen zijn met lampjes verlicht.

Het Hof 1 Hotel is een aanrader: prima keuken en een uitstekende uitvalsbasis, want het is strategisch gelegen tussen het Skaftafell National Park en het Jökullsárlón (gletsjermeer,zwart lavastrand met ijsblokken) in. Na een heerlijke avondmaaltijd en een goede nachtrust, gingen we de volgende ochtend op weg naar het oosten (Op ongeveer 25 minuten rijden) naar het gletsjermeer. Het weer was prima. Na een uur of tien, begint het licht te worden. Bij het gletsjermeer, heb ik me eigenlijk voornamelijk uitstekend vermaakt op het zwarte lavastrand, dat bezaaid was met grote en kleine ijsbrokken, in alle kleurschakeringen. Genoeg te doen!

een doorschijnend stuk ijs op het zwarte lavastrand...

ijsbrokken in allerlei vormen en kleuren...

" Shining Blue....."

lange sluitertijden, mooi licht en een geweldige dynamiek van de branding...

" Gold on the Beach..."

een lange schemering....

Het was een fantastische middag met " hard werken"; zoveel mogelijkheden om mooie platen te maken. Op de terugweg maakte ik de volgende foto van een rivier, half met ijs bedekt en een gletsjer in de verte. Het ijs op de rivier vertoonde hier en daar gaten, waar het bruine rivierwater zichtbaar was...

Op Tweede Kerstdag had het licht gesneeuwd, van die droge poedersneeuw, die de contouren van een landschap mooi weer geeft. Veel is bedekt door de sneeuwlaag maar de meest essentiële elementen zijn nog net zichtbaar. Prachtig ook voor zwart/wit opnames. Naast ons hotel staat een heel oud traditioneel IJslands kerkje met een met gras begroeid plaggendak. In de kersttijd worden op de begraafplaatsen in IJsland veel kruizen bij de graven verlicht met lampjes. Dat was hier ook het geval.

_DSC7205

Grasdakkerkje van Hof...

Op weg naar het Skaftafell National Park zag ik onderweg een eenzame boom voor een berghelling staan. Er liep een zijpad naar toe. Het bleek dat hier ooit het dorpje Sandfell was geweest. In de vijftiger jaren van de vorige eeuw verlaten. Het enige wat nog restte waren de overblijfselen van een boerderij, een begraafplaatsje en die boom, tegen het mooie decor van de bergen op de achtergrond.

wat er over is van het dorpje Sandfell.......

pentekeningen maken met je camera....

rechts naast de boom, de contouren van het begraafplaatsje....

Een 10 minuten verder naar het westen arriveren we bij het Skaftafell Nationaal Park. In het late voorjaar en zomer een druk bezocht wandelgebied. Aangezien de meeste paden omhoog lopen en, door de winterse omstandigheden, alle paden met ijs bedekt waren, was de enige optie een bezoek aan de grote Svinajökull, de gletsjer aan de oostkant van het Nationale Park. Er loopt een weg naar toe, die eruit zag als een spiegelgladde ijsbaan en dat ook was. De spijkerbanden waren geen overbodige luxe... Bij de gletsjer aangekomen was het uitzicht zeer de moeite waard.

de Svinajökull, ingeklemd tussen bergen en mist...

Skaftafell NP in de winter...

zwart/wit én bruin....

landschap bij één van de vele gletsjers die van het Vatnajökull ijsveld af komen...

" Lost in Iceland......."

De volgende dag werden we wakker en de wereld was compleet wit. Er was een flink pak sneeuw gevallen. Ondanks dat zelfs de ringweg onder het ijs en sneeuw lag en er slecht zicht was, zijn we op weg gegaan naar het ijsmeer Jökullsárlón. Met een vaartje van slechts 30 km per uur in, regelmatig, flinke sneeuwjachten, kwamen we uiteindelijk aan bij de plaats van bestemming. Het was inmiddels iets minder hard gaan sneeuwen en de ijsblokken op het lavastrand waren allemaal bedekt met een witte puntmuts....

net een detail van een slapende hondekop......

het ijsbergmeer Jökullsárlón....

Nadat ik wat foto's had gemaakt bij het ijsbergmeer zelf, hield het op met sneeuwen en zijn we zo snel mogelijk weer terug gegaan naar het strand. Vrijwel alle foto's die hier zijn geupload, zijn gemaakt met de Nikon D800. Bij het strand aangekomen, camera op statief gezet (onderwijl al laarzen en een oude regenbroek aangetrokken), 0.9 ND-filter van Lee en de Little Stopper van Lee voor de lens gezet, en in de branding gaan staan, met het volgende resultaat:

ijsschotsen worden door de woeste branding weer op het zwarte strand geworpen....

Where sea meets sand....

wat een wereldplek om te fotograferen...!

Na 4 nachten te hebben geslapen in hotel Hof 1, gingen we in regenachtig weer op weg terug naar het westen. Tegen de middag ingecheckt in het Katla Hotel, 5 km buiten Vik. De volgende ochtend hebben we het zwarte lavastrand bij Dyrholea nog een keer bezocht. Er was weinig kleur in de lucht maar een gigantische branding met huizen hoge golven.

" Man and Nature..."

Via Selfoss reden we richting de Geysir. Eeen km of 22 ten noorden van Selfoss hadden we voor 3 dagen een huisje in het zomerhuisjespark Miniborgir. Het bleek om een prachtige, compleet houten bungalow te gaan, die eigenlijk bedoeld was voor 9 personen!! Ook konden we er zelf koken. De volgende ochtend waren we ingesneeuwd en moest de auto uit zijn "winterslaap" gegraven worden. Het was prachtig mooi weer en het plan was om naar de Bruarfoss te gaan, die één van de mooiste watervallen van IJsland moet zijn. Onderweg maakten we een stop voor een groepje IJslandse paarden in prachtig licht.

rijtje bomen en de zonsopkomst...

Het vinden van de Bruarfoss bleek niet eenvoudig. Volgens de informatie moesten we via een zijweg naar een zomerhuisjespark. Daar inderdaad aangekomen, was alle verdere informatie min of meer verdwenen onder een dik pak sneeuw. We hebben enkele uren lopen sjouwen, af en toe 1/2 meter in de sneeuw weg zakkend. Na verloop van tijd bleek dat we helemaal verkeerd zaten. Omdat het al later werd en ik, door het gesjouw door de hoge sneeuw en een flinke rugzak op de rug, flink bezweet was, hebben we (balend, dat wel...!) onze zoekpogingen moeten staken. We hebben nog net voor zonsondergang de alom bekende Geysir met een bezoek vereerd. De Geysir zelf doet het trouwens al een hele tijd niet meer, maar een andere geyser, de Strokkur, doet het gelukkig nog wel. Wat ons tijdens de hele reis heeft verbaasd, was het grote aantal toeristen dat IJsland in de winter bezocht. En, daar waren meer dan de helft van afkomstig uit, met name, China! De volgende ochtend, ik wilde nog een poging doen om de Bruarfoss te vinden, regende het hard, met af en toe natte sneeuw en hagel en een keiharde wind. Geen optie om de waterval te gaan bezoeken. Laat staan dat hij gevonden werd, de weersomstandigheden maakten fotograferen eigenlijk compleet onmogelijk. Tegen een uur of 12 ben ik zelf nog wel op weg gegaan, terwijl het nog steeds behoorlijk slecht weer was. Ik ben naar de overbekende Gulfoss ("de Gouden Waterval") gereden. Alweer verbaasde ik me over het grote aantal toeristen. Wel werd het weer iets beter, met, tussen de sneeuwbuien door, af en toe een droge periode.

de Gulfoss, bedekt met sneeuw en ijs....

de Strokkur, op het punt van uitbarsten....

Onze laatste hele dag in IJsland was tevens de laatste dag van het jaar 2015. Oudejaarsdag was wisselnd, wat weer betreft. Regelmatig harde wind en sneeuw en hagelbuien. We zijn via Selfoss richting Grindavik in het zuidwesten gereden. Op de kustweg naar Grindavik, kwamen we verschillende interessante dingen tegen. Één ervan was een klein houten kerkje, vlakbij het strand.

Graf van een jonge man; het kruis, zoals overal in de Kersttijd, verlicht met lampjes...

Tijdens een wandeling in de buurt van het kerkje, kwam een grote groep Sneeuwgorzen over en, in de golven van de branding, zat een 6-tal Harlekijneenden.

uitgebloeide en verdroogde bloempjes...

Een stukje verderop kwamen we bij een gebied met prachtige duintjes, begroeid met helmgras en bestaande uit bruin en zwart zand. Toevallig was er net een gat in de wolken waar de zon probeerde doorheen te schijnen...

landschap in de buurt van Krisúvik, met een zwarte sneeuwlucht boven de oceaan...

het thermische gebied bij Krisúvik, bestaande uit hete zwavelbronnen en modderpotten..

naderende sneeuwstorm....

Net na ons vertrek van het vulkanische gebied bij Krisúvik, barstt er een sneeuwstorm los. De sneeuwjachten maakten dat we soms een zicht hadden van zo'n 20-30 meter...! Via Grindavik gingen we op weg naar ons laatste onderkomen, Hotel Berg in Keflavik, 10 minuten rijden vanaf het vliegveld. Hier zouden we Oud en Nieuw gaan vieren om terug te kijken op een prachtige winterreis door het zuiden van IJsland.

Herman van der Hart

Oud en Nieuw boven Keflavik....